Written by students who passed Immediately available after payment Read online or as PDF Wrong document? Swap it for free 4.6 TrustPilot
logo-home
Summary

Samenvatting - Accountability (SMMKEN20J2)

Rating
4.0
(2)
Sold
6
Pages
12
Uploaded on
04-02-2024
Written in
2023/2024

Dit is een samenvatting van het vak accountability, gegeven op de opleiding Sportmarketing en management. Hierin staat alle behandelde stof uit de lessen met o.a. theorie, formules en wat uitgewerkte lesopdrachten.

Institution
Course

Content preview

Aantekeningen accountability

Week 1
KPI = kritische prestatie indicator

Accountability is het aantonen van de toegevoegde waarde van je marketing maar ook je
sales en communicatie activiteiten.
1. Aantonen wat het effect is van jouw marketingactiviteiten op het bedrijfsresultaat.
2. En door de Return on Investment van elke marketingactiviteit aan te tonen.

Waarom is het belangrijk?
1. Voorafgaand afgesproken wat we willen behalen.
2. Tijdens de uitvoering resultaten bijhouden.
3. Na de uitvoering worden resultaten zichtbaar.


Waarom is het handig om een marketingbudget op te stellen?
 Weten wat je te besteden hebt
 Mogelijkheden binnen het budget
 Hoeveel het je gaat opleveren
 Grip hebben op je uitgeven
 ROI (Return On Investment) kunnen uitrekenen
 Kijken welke groei je doormaakt
 Mogelijkheden om te benchmarken (t.o.v. concurrenten of voorgaand jaar)

Hoe stel je een marketingbudget op? (op volgorde belangrijkste)
1) Taakstellende budgetteringsmethode
- Lijst maken met activiteiten en inschatten wat dit aan omzet gaat opleveren en
wat deze gaan kosten om uit te voeren. Gedurende het jaar ga je de opbrengsten
evalueren.
- Per taak een budget aangeven
- Bv. Facebook Ads enz.
2) Omzet-percentage methode
- Berekent % van omzet van jaar ervoor en dat is het budget van komend jaar.
- Vuistregel; 10% van de hele omzet gaat naar marketing
3) Concurrentenmethode
- Kijken wat je concurrenten doen en dat doe jij ook
4) Sluitpostmethode
- Alle kosten zijn uitgegeven en bv. marketing krijgt het restje wat over is


Wat kost een campagne?
 Hoeveel mensen wil je bereiken?
 Welk kanaal wil je inzetten?
 Met welk doel zet je een campagne in?
 Hoelang duurt een campagne?

, CPM = Cost per Mile
 Kosten om 1.000 personen te bereiken
- Formule: (Budget/vertoningen) x 1.000

CPC = Cost per Click
 Wat het kost om 1 klik naar de website te realiseren
- Formule: (Budget/klikken)

CPV = Cost per View
 Wat het kost om 1 uitgekeken video weergave te realiseren
- Formule: (Budget/uitgekeken views)

Voorbeeld:
CPM
Bij een onbekend getal (X) moet je kruislinks vermenigvuldigen.
Vertoningen = 750.000 CPM = 3

Budget 3
X /
750.000 1.000


CPC
Kruislinks vermenigvuldigen - Formule = (budget/klikken)
Bezoekers = 15.000 20% meer clicks per maand realiseren

5024, = 2,9 euro per klik
20% x 15.000 = 3.000
3.000 x 12 maanden x 2,9 = 104.400 euro per jaar

Best case scenario 25% meer
2,90 x 125% = 3,63
3,63 x 3000 x 12 maanden = 130.680 euro per jaar

Worst case scenario = -25%
2,90 x 0,75% = 2,16 euro per click
Zie PP voor de rest



Verschillende manieren rendement berekenen
 Return on Investment (ROI)
- Wordt meestal weergeven in percentage
- Een ROI van 10% betekent dat iedere euro die je investeert je 10 cent wint
oplevert.
- 0% is een break even punt -> maak je geen verlies en geen winst
- Alle kosten berekenen, alleen niet het mediabudget

Written for

Institution
Study
Course

Document information

Uploaded on
February 4, 2024
Number of pages
12
Written in
2023/2024
Type
SUMMARY

Subjects

$8.76
Get access to the full document:

Wrong document? Swap it for free Within 14 days of purchase and before downloading, you can choose a different document. You can simply spend the amount again.
Written by students who passed
Immediately available after payment
Read online or as PDF

Reviews from verified buyers

Showing all 2 reviews
3 months ago

11 months ago

4.0

2 reviews

5
0
4
2
3
0
2
0
1
0
Trustworthy reviews on Stuvia

All reviews are made by real Stuvia users after verified purchases.

Get to know the seller

Seller avatar
Reputation scores are based on the amount of documents a seller has sold for a fee and the reviews they have received for those documents. There are three levels: Bronze, Silver and Gold. The better the reputation, the more your can rely on the quality of the sellers work.
samraninejjar Hogeschool Rotterdam
Follow You need to be logged in order to follow users or courses
Sold
43
Member since
3 year
Number of followers
19
Documents
8
Last sold
3 months ago

3.9

8 reviews

5
1
4
5
3
2
2
0
1
0

Recently viewed by you

Why students choose Stuvia

Created by fellow students, verified by reviews

Quality you can trust: written by students who passed their tests and reviewed by others who've used these notes.

Didn't get what you expected? Choose another document

No worries! You can instantly pick a different document that better fits what you're looking for.

Pay as you like, start learning right away

No subscription, no commitments. Pay the way you're used to via credit card and download your PDF document instantly.

Student with book image

“Bought, downloaded, and aced it. It really can be that simple.”

Alisha Student

Working on your references?

Create accurate citations in APA, MLA and Harvard with our free citation generator.

Working on your references?

Frequently asked questions