Gastcollege Neurobiologie deel 2
Hoe verder ze de schors in gingen zagen ze de voorkeursoriëntatie steeds weer veranderen, van
horizontaal naar verticaal en weer naar horizontaal.
Oculaire dominantie → hoeveel een cel reageert op het ene oog en op het andere oog/De omvang
van het verschil, waarin een bepaald neuron meer input krijgt van het ene oog dan van het andere.
Overal waar tracer zit wordt donker en alles waar geen tracer zit is licht van kleur. Zo’n radioactieve
tracer wordt opgenomen in het netvlies, doorgegeven aan de thalamus en komt uiteindelijk in de
hersenschors terecht. Je ziet dus dat er stroken op het linker oog reageren en stroken op het rechter
oog.
,Omdat een oog is afgedekt bij een kitten zie je na een tijd geen respons meer van het oog dicht was ,
ook al is er niks mis met het oog.
Het werkt niet bij volwassen katten. Het is dus leeftijdsgevoelig, je hebt een kritieke/gevoelige
periode.
, Als je heel jong depriveert gebeurt er ook niets en krijg je ook geen verschuiving naar het ipsilaterale
oog.
Wanneer een oog gedepriveerd wordt, wordt het een lui oog en kan je niet meer scherp zien.
Er gaat niet iets mis met het oog, maar onderweg naar de hersenschors gaat het fout met het scherp
stellen van wat je ziet.
Als beide ogen gedepriveerd worden zie je geen verschuiving in de oculaire dominantie en je krijgt
ook geen luie ogen. Het is dus belangrijk dat er een competitie is tussen de ogen, een oog moet wel
goed zien en het andere oog niet, alleen dan kan je een effect zien.
Hoe verder ze de schors in gingen zagen ze de voorkeursoriëntatie steeds weer veranderen, van
horizontaal naar verticaal en weer naar horizontaal.
Oculaire dominantie → hoeveel een cel reageert op het ene oog en op het andere oog/De omvang
van het verschil, waarin een bepaald neuron meer input krijgt van het ene oog dan van het andere.
Overal waar tracer zit wordt donker en alles waar geen tracer zit is licht van kleur. Zo’n radioactieve
tracer wordt opgenomen in het netvlies, doorgegeven aan de thalamus en komt uiteindelijk in de
hersenschors terecht. Je ziet dus dat er stroken op het linker oog reageren en stroken op het rechter
oog.
,Omdat een oog is afgedekt bij een kitten zie je na een tijd geen respons meer van het oog dicht was ,
ook al is er niks mis met het oog.
Het werkt niet bij volwassen katten. Het is dus leeftijdsgevoelig, je hebt een kritieke/gevoelige
periode.
, Als je heel jong depriveert gebeurt er ook niets en krijg je ook geen verschuiving naar het ipsilaterale
oog.
Wanneer een oog gedepriveerd wordt, wordt het een lui oog en kan je niet meer scherp zien.
Er gaat niet iets mis met het oog, maar onderweg naar de hersenschors gaat het fout met het scherp
stellen van wat je ziet.
Als beide ogen gedepriveerd worden zie je geen verschuiving in de oculaire dominantie en je krijgt
ook geen luie ogen. Het is dus belangrijk dat er een competitie is tussen de ogen, een oog moet wel
goed zien en het andere oog niet, alleen dan kan je een effect zien.