Naam : Susanne van den Born
Studentnummer : 1095491
Klas : DSW2B
Docent : Bas Snijders
Cursus : Presentie en communicatie 3
Datum : Juni 2026
Inleiding
1
, Door de jaren heen heb ik onbewust mijn eigen communicatiestijl ontwikkeld zowel privé als
in mijn werk. Daar zat geen theorie achter. In Augustus 2024 ben ik begonnen met de studie
Social Work.
In jaar 1 heb ik de cursussen Presentie en communicatie 1 en 2 gevolgd en afgerond. Tijdens
die cursussen heb ik een hele hoop geleerd. Het is te veel om op te noemen, maar het
belangrijkste voor mij is de theorie over de presentiebenadering en de makende/latende
modus (Beurskens, Van der Linde, & Baart, 2019) en de interactiepatronen op basis van de
Roos van Leary en de verschillende soorten vragen (Luitjes & De Laat, 2022).
Bij presentie en communicatie 3 hebben we een start gemaakt met het kennismaken met
motiverende gespreksvoering (MG) en zingevende gespreksvoering (ZG). Ik had wel eens
wat gehoord over MG, maar had nog geen theoretische kennis hierover. Zingevende
gespreksvoering had ik nog nooit van gehoord. De aangeboden theorie met de verschillende
principes was mij dus allemaal nieuw.
Voor beide vormen een starmeting ingevuld (zie bijlage 1 en 2).
Analyse van ontwikkeling op de gespreksvaardigheden
Bij aanvang van de cursus zijn we gestart met MG. Vorig jaar hadden we al wat geoefend
met de basisprincipes zoals Open vragen, Reflecteren, Bevestigen en Samenvatten (Van der
Veen & Goijarts, 2021).
Tijdens deze cursus zijn we hier dieper op ingegaan en hebben we kennis gemaakt met
andere principes van MG, zoals ambivalentie verkennen, dubbelzijdige/complexe reflectie,
voor- en nadelen huidige en gewenste situatie onderzoeken.
Tijdens de les, het opnemen van de video en in mijn dagelijks leven heb ik bewust met deze
principes geoefend.
Ik merk dat ORBS er gedeeltelijk in zit, maar nog oefening vergt. Het verkennen van
ambivalentie vind ik leuk om te doen. Zo krijg je een breder perspectief in beeld.
Dubbelzijdige/complexe reflecties, en de voor- en nadelen van huidige en gewenste situatie
blijf ik mee oefenen.
De peerfeedback die ik ontvangen heb op mijn video van motiverende gespreksvoering is dat
ik open vragen heb gesteld, heb doorgevraagd, non-verbale emoties heb benoemd, heb
samengevat en bevestiging heb gevraagd. Als aandachtspunt heb ik meegekregen dat ik erop
moet letten dat ik niet de neiging heb tot in de reden vallen.
De feedback van de docent was dat er nog meer geoefend moet worden met de basisprincipes
en dat het in de klas vooral erg gekunsteld overkwam.
Zoals ik in de inleiding aangaf was mijn kennis over ZG nihil. Dat neemt niet weg dat ik door
de jaren heen toch wel eens in situaties ben geraakt waarin ik, achteraf gezien, een zingevend
gesprek heb gevoerd.
Wat ik geleerd heb is dat zinvragen geen normale vragen zijn waar je zo een antwoord op
2