V1:
Het is een meerzijdig gesprek, zamsam gesprek dus een indirect gesprek.
Waarbij ik open vragenstel een actieve houding heb dit is een actief en
helpend gesprek maar wel een indirect gesprek en niet te formeel.
O1 en O2
Intakegesprek
Doel: Kennismaken en zorgbehoefte in kaart brengen
Kenmerken:
Eerste contact met cliënt
Veel open vragen stellen
Observeren van gedrag en situatie
Vertrouwensband opbouwen
Voortgang gesprek
Doel: Bespreken hoe het gaat met de cliënt en de zorg
Kenmerken:
Terugblikken op doelen en afspraken
Samen evalueren (cliënt en zorgverlener)
Bijstellen van zorgplan
Vaak periodiek (bijv. elke paar maanden)
Zorgplangesprek
Doel: Opstellen of aanpassen van het zorgplan
Kenmerken:
Gericht op doelen, wensen en behoeften
Samenwerken met cliënt en eventueel familie
Duidelijke afspraken maken
Schriftelijk vastleggen
Slecht nieuwsgesprek
Doel: Overbrengen van ingrijpende of negatieve informatie